En gutt med grønn jakke holder et stort, rødt eple med munnen.
Å dyrke med barn er hyggelig og lærerikt. Frukttrær vil gi avling hvert år.

Trær og busker i barnehagen

Grønne utemiljøer er essensielt for barns utvikling. Spesielt viktig er det for barn som vokser opp i bymiljøer.

Publisert Sist oppdatert

For at både store og små skal ha glede av det grønne i barnehagen er det viktig at vi gjør gode plantevalg, for eksempel å unngå allergifremkallende eller giftige planter, i tillegg til å velge rett plante til rett sted.

Uteområdet er viktig del av barnehagen og barnas lek. Det skal være passe utfordrende og fremfor alt trygt. Bruk av busker og trær kan gjøre stor forskjell og har en rekke fordeler. Trær og busker virker lyddempende, begrenser støvplager, tiltrekker dyreliv, gir solskjerming og kan være ypperlige, naturlige klatrestativer. Busker og trær med god plassering vil også gjøre uterommet mer spennende og barna får flere steder å leke på. Og ikke minst: Barna kan høste sunn og deilig frukt og bær som kan spises og være med i leken.

Trær

Det beste er å ivareta trær som allerede er på området. Det tar tid for trær å vokse seg store. Men allergifremkallende trær som selje, or, hassel og spesielt bjørk er bør fjernes. Allergivennlige trær som lønn, lerk, rogn, gran og furu kan gjerne få stå.

Skal en foreta nyplantinger bør vi velge robuste trær med kraftige greiner og sterke greinvinkler. Trær med spisse grenvinkler er svake, brekker lettere og egner seg ikke som klatretær. Det fins mange typer spennende rogn, som både gir mat til fugler og har fine høstfarger. Asal og lønn fins med forskjellige former og størrelser er også gode alternativer.

Lær å plante et tre

I tillegg kommer alle frukttrærne, som jo gir en spiselig bonus for barna; kirsebær, plomme, eple og pære. Merk at epletrær ofte omsettes med svært svaktvoksende grunnstamme og vil aldri bli ordentlige trær – mer som busker som er avhengig av permanent støtte for å bære seg selv. Sørg for å bestille epletrær med kraftigvoksende grunnstamme (rot), spesifiser dette ved bestilling.

Busker

En gutt med røde bukser klatrer i et tre.
Drømmen er å ha et stort klatretre i barnehagen. Fotograf: Shutterstock.

Busker kan gi nyttig le, etablerer seg raskere enn trær og kan gi spennende uterom å leke i. Det er mange prydbusker å velge blant. Hortensia, ildkvede, buskmure, kattebusk, klokkebusk, mahonia, perlebusk, parykkbusk og sølvbusk er noen alternativer.
Men de tradisjonelle bærbuskene gir plantingen en bonus; gode bær som kan spises og være med i leken. Rips, solbær, svartsurbær, hageblåbær og bringebær. Også stikkelsbær er godt å spise, men buskene har torner. Rabarbra er en storvokst plante som også passer i barnehagen. I tillegg må nevnes jordbær som også er flerårig, men altså ingen busk.

Andre alternativer

For at trær og busker skal kunne tas i inn som elementer i en barnehage, er nok jord og tilstrekkelig plass kritisk viktig. Med dårlig eller lite jord vil plantene mistrives, og forankringen til bakken blir dårlig. Så da gjelder det å tenke alternativt.

Et alternativ til trær kan for eksempel være en pergola kledd med planter. En pergola med helt eller delvis helt tak skaper en hyggelig uteplass og gir i tillegg skygge på solrike dager og litt le i regnvær. Klatreplanter krever mindre jordsmonn og kan leve og trives i oppbygde kasser i mange år. Aktuelle klatreplanter kan være rødkattebusk, som også danner spiselige frukter, humle eller stor pipeurt. En del prydbusker kan bli ganske høye, nesten som små trær, og kan fungere som alternativ til tær hvis plassen er liten eller jordsmonnet dårlig.

Et lite barn plukker bringebær som hen putter i munnen.
Bær fra busken smaker aller best. Fotograf: Shutterstock.

Slik bygger du en plantekasse

En hyggelig pergola bygget i tre med solsegl.
En pergola skaper en lun, skjermet og hyggelig sitteplass. Fotograf: Marianne Utengen.
Jordbærplanter med utløpere som henger over kanten av en stor plantekasse.
Mange barnehager har lite jord og begrenset plass. Da kan en stor kasse være et alternativ. Fotograf: Jorunn Amdal.
Powered by Labrador CMS